Ga naar de inhoud

Benodigdheden

Op deze pagina willen we algemene informatie verschaffen over modelvliegen en wat daarbij komt kijken. Modelvliegclub Delta heeft meerdere instructeurs die je graag op weg helpen.

Modelvliegtuigen: besturing en werking

Voor de beginnende modelvlieger is het vaak moeilijk een keuze te maken uit het zeer grote aanbod van allerlei vliegtuigen. Kleine, grote, snelle, jets, bovendekkers, laagdekkers, van balsahout, kunststof of allerlei soorten elapor, verstevigd piepschuim zoals we dat in de volksmond noemen. Daarnaast is er de keuze tussen een motormodel en een zweefvliegtuig; deze laatste met of zonder hulpmotor. Naast modelvliegtuigen zijn er ook modelhelikopters. Het vliegen met helikopters verschilt sterk met het vliegen met een modelvliegtuig en is een stuk moeilijker, en wordt daarom afgeraden om daarmee te beginnen.

Voor een motormodel dienen we nog een keuze te maken uit het vliegen met een brandstofmotor of een elektromotor en alsof dat nog niet genoeg is kunnen we daarna complete vliegklare sets kopen, een gedeeltelijk afgebouwd vliegtuig of een bouwdoos waarin we werkelijk alleen de onderdelen vinden. Het ultieme bouwen voor de meer ervaren modelvlieger is het bouwen van tekening, want ook dat is nog een optie. U merkt het al: genoeg om over na te denken.

Voor de beginnende modelbouwer is een gedeeltelijk afgebouwd model, een zogenaamde ARF (Almost Ready to Fly) waarschijnlijk het meest geschikt.

Begin in principe met een bovendekker bij het motorvliegen. Dit is een klassiek toestel met de vleugels boven de cockpit (zie foto van de Grand Tundra verderop) en is daardoor stabieler in de vlucht. Voorbeelden hiervan in de modelbouw zijn de Funcub van Multiplex of de (Grand) Tundra van Avios. Dat is voor de beginner, met een goede handleiding en wat aanwijzingen van een ervaren modelbouwer, goed in elkaar te zetten mits je enige technische kennis hebt. Ook het merk E-flite maakt mooie modellen die gemakkelijk in elkaar te zetten zijn.  Neem eens een kijkje op de site van bijvoorbeeld Hobbyking.com,  Toemen.nl of Aerobertics.be

Maar beter: begin met een simulator en een zender.

In de modelbouwwinkel kun je naast een zender en een modelvliegtuig ook een vliegsimulator (bijvoorbeeld Real Flight 9.5) kopen. Je kan ook een gratis proefversie downloaden van Heli-X. In principe is de zender aan de computer thuis koppelen via een USB kabel of een dongle en aldus kan je het modelvliegen leren op de computer. Informeer goed naar de mogelijkheden hiertoe voor je tot koop overgaat. Het is heel verstandig eerst thuis te oefenen voordat men daadwerkelijk buiten gaat vliegen – een crash kost u dan helemaal niets en je bent dan spelenderwijs al vertrouwd met de vele besturingsfuncties van het vliegtuig.

De zender is het besturingsapparaat dat de piloot hanteert (zie foto). Voor de primaire besturing zijn er twee (joy)sticks op de zender die ieder langs 2 assen werken (vanuit het middelpunt). Hiermee zijn de ailerons (rolroeren), de elevator (hoogteroer), de rudder (staartroer) en de throttle (motorsnelheid) te bedienen. De Mode (te kiezen 1 t/m 4) bepaalt de toewijzing per stick (beweging).

Zie de foto’s ter illustratie waarin de stuurvlakken te zien zijn. De ailerons bewegen altijd tegengesteld ten opzichte van elkaar.


Voorts zijn er nog een groot aantal schakelaars aanwezig op de zender om andere functies aan te sturen. In de keuze voor een goede zender kan de club u adviseren. Er zijn zeer veel merken, o.a. Spektrum, Futaba, Jeti, FrSky, in veel prijsklassen, mede afhankelijk van het aantal kanalen. Spectrum, Futaba en Jeti zijn deels voorgeprogrammmeerd met een aantal voorgeprogrammeerde functies. FrSky is volledig zelf naar wens te programmeren. Een minimaal aantal kanalen is 6, maar 8 kanalen is met name voor zweeftoestellen (met hulpmotor) beter.

Een zender werkt altijd in combinatie met een ontvanger, in principe van hetzelfde merk. De ontvanger is een klein stukje elektronica (ongeveer 2 x 4 x 1.5 cm) met een antenne en een 6, 8 of 10 tal aansluitpoortjes en wordt in het vliegtuig gemonteerd. Vanuit deze ontvanger lopen er kabeltjes (servo draden) naar de zg servo’s (zeg maar kleine electromotortjes) die op diverse plaatsen in het vliegtuig zijn gemonteerd en één van de stuurvlakken (of de motor) bedienen. Een accu in het vliegtuig voorziet zowel de motor als de ontvanger (en daarmee de servo’s) van stroom.

Onderstaand een afbeelding van een Spektrum zender met bijbehorende receiver(ontvanger), die in het toestel wordt geplaatst.


Voordat u echter aan de gang gaat is het raadzaam de eerder genoemde modelvliegclub te raadplegen aangezien de z.g. Mode of stickbezetting (dat is de toewijzing van de verschillende besturingsfuncties aan de twee sticks op de zender) per vereniging verschillend kunnen zijn. Het dient de aanbeveling de stickbezetting te kiezen die de vereniging zelf ook gebruikt, of in elk geval uw instructeur, aangezien hij u alleen dan optimaal kan helpen bij het leren vliegen.

In onze club wordt het meest wordt gevlogen in Mode 2, waarbij de linker stick voor achterwaarts de throttle is en zijwaarts links rechts rudder. Rechter stick is voor achterwaarts de elevator en zijwaarts links rechts de ailerons. Er zijn echter ook clubleden die een andere Mode gebruiken. De afgebeelde zender werkt in Mode 3, waarbij de sticks zijn omgewisseld tov Mode 2.

Brandstof of elektro:

Een motormodel vliegt op een brandstofmotor of een elektromotor, de hulpmotor bij een zwever is steeds een elektromotor. In het eerste geval dient u brandstof te tanken als u wilt vliegen. In het tweede geval de accu´s op te laden. U heeft dan ook een lader nodig. Allebei de motorvarianten kennen hun voor- en nadelen, maar de elektromotor wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt en is eenvoudiger te bedienen.

Accu´s dienen steeds opgeladen te worden en dat vergt tijd. Gebruik van meerdere accu´s is daarom aan te bevelen. Het voordeel van elektro is de geringe geluidsoverlast. Bovendien kan met elektro vaker en op meer plaatsen gevlogen worden.

Radiobesturing:

Voor modelvliegtuigen werd vroeger een speciale band, de 35MHz gereserveerd. Inmiddels is er een nieuwe frequentie beschikbaar met vele voordelen, te weten de 2.4 GHz band en in feite is dit nu de standaard. Deze 2.4 Ghz is het meest betrouwbaar doordat onderlinge storing tussen piloten uitgesloten is. De zenders zoeken automatisch een vrij kanaal en verbinden alleen als deze is gevonden. Kies zoals gezegd voor minimaal een 6 kanaals zender.

Overtuig je zelf bij aankoop van een radiobesturing, dat deze is toegelaten in Nederland en voldoet aan de voorwaarden die de Nederlandse overheid daaraan stelt. Als je twijfelt, vraag er dan uitdrukkelijk naar bij de leverancier.

Het vliegen:

In onze vereniging kan men u leren vliegen. Deze vlieglessen zijn gratis indien u lid bent van de vereniging.

Verzekeringen:

Als u gaat modelvliegen, dient u verplicht tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd te zijn. Meestal is deze dekking opgenomen in een zogenaamde gezins W.A. verzekering, maar dat is niet altijd het geval.

Kijk uw W.A. verzekering na of modelvliegen gedekt is. Soms is die dekking er, maar worden drones weer uitgesloten.

Tenslotte:

Op internet is er veel informatie te vinden over modelvliegen. Zo zijn er diverse fora waar modelvliegers met elkaar kunnen communiceren. Naast de lokale hobbyshop kunt u online veel winkels vinden waar u allerlei soorten modellen en benodigdheden kunt bestellen.

Zoals u heeft kunnen lezen is het verstandig eerst contact te zoeken met onze modelvliegclub. Het is echt de beste start voor een mooi begin van uw nieuwe hobby.

Wij wensen u heel veel succes en vooral heel veel plezier met modelvliegsport. Uw aanmelding is van harte welkom!

Bronvermelding: KNVvL website: knvvl.nl/modelvliegsport