Ga naar de inhoud

Van oud naar jonger

Recent was ik geattendeerd door een mede piloot die mogelijk ook “electro” zou willen proberen. Die piloot is vervent nitro/gas/benzine modellen vlieger, dat waardeer en begrijp ik, mijn mooiste model heeft tenslotte ook een benzine motor (ed: als enige overigens). Nu is er en een vraag bij mij opgekomen: hoe gaat we als club die piloot helpen om een van zijn modellen om te bouwen naar “electro”? Dan kan die piloot toch even “proeven”!
Ik heb wel één uitgangspunt, namelijk dat die piloot zijn eigen vliegtuig(en) blijven vliegen, die piloot is tenslotte er aan gewend en kan die goed vliegen.

Uiteraard (we zijn niet Hollander voor niets ;-)) komt er een lijstje van voor en nadelen ** naar boven …..

Voordelen?
– minder lawaai, dus meer/langer kunnen vliegen
– opladen van accuś van de zon (voor de zonnepanelen eigenaren)
– “schoner” , geen vet en geen reuk in de auto / thuis
– áltijd starten!
– gelijk volle, brute kracht!
– duurzamer, deze is discutabel anno 2020, maar feit is dat fosiele brandstoffen eruit gaat.
– men hoeft niet rekening te houden met oude brandstof (met bijvoorbeeld water erin)

Nadelen…
– opnieuw investeren in een energiebron, en deze is niet mals! de huidig motor moet vervangen worden wddor een gelijkwaardig electro opstelling: borstelloze motor, snelheidsregelaar (ESC) en accu.
– laadstation (straat) inrichten, men wil ook wel een poosje kunnen vliegenlals je dan toch naar het veld gaat.
– plannen van vluchttijden, men moet tenslotte een volle accu meenemen (en wanneer zet je dus je accu in “storage” ?)
– geen zalig geknetter horen en geen brandstof lucht ruiken meer….

Dusssss… wie wil hier helpen?

** deze zijn in géén een specifiek volgorde!